1. časť : Aké oleje sú vhodné na varenie a aké na studenú kuchyňu? Aký majú vplyv na náš organizmus + TIP na recept

Obsah článku

Olivový olej

Rozhodla som sa venovať v tomto a ďalšom článku olejom, využívaným v domácnostiach. Pretože je dôležité aby si vedela, aký olej je najlepšie použiť do jedla a nakoniec v neposlednom rade aj to, čo taký olej dodáva nášmu telu. Začneme tým najviac používaným a známym olivovým olejom.

Olivový olej

Je najviac používaný. V obchodoch ale máme veľa druhov olivových olejov a rôzne ceny. Preto si vyber naozaj ten správny. Ako? Veľmi lacné varianty olejov často v plastových obaloch sú väčšinou vyrobené zo zvyškov olív,  z ich šupiek a ostatného odpadu. Kvalitné oleje majú väčšinou sklenenú tmavú fľašu. Konzumácia olivového oleja znižuje hladinu LDL cholesterolu, chráni pred chorobou srdca, zlepšuje metabolizmus diabetikov, napomáha dobrému tráveniu a pôsobí preventívne proti kardiovaskulárnym ochoreniam.

Čo by si si mala všímať je:

  • AKOSŤ

V Európskej únií musia výrobcovia uvádzať akosť oleja. Sú tri. Extra virgin, Virgin a čistý olivový olej.

Extra virgin – extra panenský: Je najkvalitnejší a lisovaný za studena. Zachováva si 100% zdraviu prospešné látky. Je ideálny na studenú kuchyňu. Neodporúča sa na vyprážanie a grilovanie.

Virgin – panenský: Je lisovaný za studena, no olivy sú už menej kvalitné. Tento je vhodný i na studenú i na teplú kuchyňu.

Čistý olivový olej: Je vyrábaný z olív najnižšej kvality za pomoci chemického spracovania a rafinovania. Je vhodný na teplú prípravu pokrmov nakoľko má nevýraznú chuť a naozaj nízku kvalitu.

  • KRAJINU PÔVODU

Asi netreba hovoriť, že kvalitné oleje pochádzajú z Talianska a Grécka. Veľa olejov na našom trhu pochádza zo Španielska. Tieto oleje sú vhodné na varenie, ako na studenú kuchyňu.

  • DÁTUM SPOTREBY

Maximálna doba, ktorú kvalitný olivový olej nemôže presiahnuť sú dva roky. Ak však presahuje, väčšinou nejde o kvalitný a čisto prírodný prípravok.

KOKOSOVÝ OLEJ

Momentálne veľmi populárny olej. Je veľmi rýchlo a ľahko stráviteľný. Podporuje tukový metabolizmus. Nezaťažuje podžalúdkovú žľazu a pankreas. V tele sa neusadzuje a neobsahuje žiaden cholesterol.

Ak je za studena lisovaný -panenský- uchová si v sebe vitamíny (A, C a E).

Čo by si mala vedieť je:

  • Kokosový olej je v kuchyni veľmi dobre využiteľný do teploty až 200 stupňov. Neprepaľuje sa a ani neprská. Možno ani netušíš, ale Japonci ho v kuchyni využívajú veľmi často.
  • Ak si ešte neskúšala piecť s kokosovým olejom, určite to vyskúšaj. Verím, že zameníš iné maslá a oleja práve za tento kokosový olej a sama zistíš ako sa zmení chuť koláčov.
  • Obsahuje vysoký podiel kyseliny laurovej = silné antivirálne a antibakteriálne účinky. Pri pravidelnom využívaní tohto oleja si podporíš imunitu. Možno netušíš, ale kyselina laurová je dôležitou zložkou materského mlieka.
  • Upravuje cholesterol a znižuje triacylglyceroly, ktoré sú základným problémom kardiovaskulárnych chorôb.
  • Dodáva telu energiu postupne a je vhodný pri redukčných diétách.

RECEPT: Šalát s kokosovým olejom

  • 2 uvarené vajíčka
  • 1 dozreté avokádo
  • 1 lyžica panenského kokosového oleja
  • 1 šalotka
  • 1 zväzok pažítky
  • šťava z polovice citrónu
  • čierne korenie, soľ
  • bylinky podľa vlastného výberu

Postup: Avokádo očisti a nakrájaj na kocky. Vlož do misky spolu s uvarenými vajíčkami a šalotkou (pokrájanými na kocky), pažítkou, šťavou z polovice citróna. Šalát premiešaj, osoľ a okoreň a pridaj čerstvé bylinky podľa vlastného výberu a kokosový olej. Daj do chladničky vychladiť a podávaj s tmavým pečivom.

Na čo však netreba pri konzumácií olejov zabúdať je, že všetkého veľa škodí :)