Najlepšie potraviny posiľňujúce imunitu na jeseň!

Obsah článku

Počasie vonku je čím ďalej tým chladnejšie, my ti však prinášame alternatívy, vďaka ktorým sa určite “zahreješ”. Tieto úžasné superpotraviny majú svoju sezónu v záhrade alebo sú momentálne dostupné na trhu či v obchode. Navyše sú perfektné na varenie pošas týchto chladných jesenných večerov. Zisti, aké sú potraviny posiľňujúce imunitu!

1. Jablká

Sladké či kyslé, jablká môžeš jesť čerstvé alebo pečené v chutnom koláči. Nikdy však neodstraňuj šupku – tá obsahuje poriadnu dávku zdravých flavonoidov.

Hlavné výhody:

– sú plné antioxidantov

– jedno jablko obsahuje približne 4 gramy vlákniny.

Zber: od augusta do novembra

2. Ružičkový kel

Táto zelenina chutí jednoducho božsky. Má jemnú, mierne horkastú chuť, preto je ľahko kombinovateľná s pikantnými omáčkami alebo balzamikovým octom.

Hlavné výhody:

– 1/2 šálky obsahuje viac vitamínu K ako jeho odporúčaná denná dávka

– zdroj kyseliny listovej

– zdroj železa

Zber: od septembra do marca

Ružičkový kel

3. Paštrnák

Tento rodný brat petržlenu má sladkastú orechovú príchuť. Používa sa na ochutenie ryže, zemiakov alebo ako pyré v polievkach či omáčkach.

Hlavné výhody:

– bohatý na draslík

– zdroj vlákniny

Zber: od októbra do apríla

4. Hrušky

Sladká a šťavnatá chuť robí toto ovocie čoraz viac populárnejšie. Skús ich upiecť alebo uvariť, získaš tým skvelú jedinečnú chuť.

Hlavné výhody:

– zdroj vitamínu C a medi

– jedna hruška obsahuje približne 4 gramy vlákniny

Zber: od augusta do februára

5. Kvaka

Tento kríženec repy a kapusty je populárnym hlavne vo Švédsku. Na zvýraznenie jej chuti z nej urob pyré spolu s repu a mrkvou, čím získaš sladkú polievku. Alebo ju opraž so zázvorom, medom či citrónom.

Hlavné výhody:

– zdroj vlákniny

– zdroj vitamínu C

Zber: od októbra do apríla

6. Karfiol

Sladká a jemne orechová chuť je ideálna do zimných príloh. Veľmi chutná je dusená, no môže sa tiež vymiešať do karfiolovej kaše – tú využiješ ako prílohu či pyré do polievky.

Hlavné výhody:

– prevencia proti rakovine

– fytonutrienty môžu znížiť hladinu cholesterolu

– vynikajúci zdroj vitamínu C

Zber: od septembra do júna

7. Tekvica

Narozdiel od letnej, zimná tekvica má jemnú štruktúru a jemne sladkastú chuť. Vďaka jej hrubému obalu vydrží niekoľko mesiacov. Najlepšie chutí so škoricou či zázvorom.

Hlavné výhody:

– obsahuje omega-3 mastné kyseliny

– vynikajúci zdroj vitamínu A

Zber: od októbra do februára

8. Dyňa

Tento typ tekvice má oveľa väčšie využitie než len na halloweenske dekorácie. Jej sladká chuť a mokrá textúra je ideálna na pečenie koláčov, múčnikov a dokonca aj na puding.

Hlavné výhody:

– bohatá na draslík

– viac ako 20% odporúčanej dennej dávky vlákniny

– zdroj vitamínov B

Zber: od októbra do februára

9. Sladké zemiaky

Sladké zemiaky (mimochodom, výživnejšie ako tie biele) sú výborné v pečenej forme – chutia výborne a dokonca obsahujú viac vitamínov ako pri varení.

Hlavné výhody:

– vynikajúci zdroj vitamínu A

– zdroj železa

– protizápalové účinky

Zber: od septembra do decembra

Batáty - sladké zemiaky

10. Repa

Táto zelenina je skvelou alternatívou reďkoviek a kapusty. Na zvýraznenie jej chute použi fenikel, strúhanku či hnedý cukor. Listy repy, ktoré chutia ako listy horčice, určite nevyhadzuj – sú bohaté na živiny.

Hlavné výhody:

– koreň je zdrojom vitamínu C

– listy sú vynikajúcim zdrojom vitamínu A, K a kyseliny listovej

Zber: od septembra do apríla

11. Granátové jablká

Toto mierne kyslé ovocie je plné prospešných antioxidantov. Jemne štipľavá šťava tvorí základ marinád a semienka sú vhodné do šalátov na zosilnenie chuti.

Hlavné výhody:

– niektoré štúdie dokázali, že šťava z granátového jablka má vyššiu hladinu antioxidantov ako červené víno

– zdroj vitamínu C a kyseliny listovej

Zber: od augusta do decembra

12. Ďatle

Toto sladké ovocie chutí perfektne spolu s duseným mäsom, na dezertoch alebo ako plnené smotanovým syrom, tvarohom či mandľami.

Hlavné výhody:

– nízky obsah tuku

– zdroj vlákniny

– zdroj draslíka

Zber: od septembra do decembra

13. Kiwi

Využi tropickú chuť tohto ovocia napríklad s jahodami, ananásovým melónom alebo s pomarančmi, ktoré dokopy zmixuješ. Spolu s ananásom môžeš vytvoriť chutné, mierne štipľavé chutney.

Hlavné výhody:

– obsahuje viac vitamínu C ako pomaranč

– zdroj draslíka

– zdroj medi

Zber: od septembra do marca

14. Grapefruit

Využi kyslosť grapefruitu v kombinácii s listovou zeleninou alebo avokádom a krevetami. Taktiež sa môžeš rozhodnúť pre čerstvú šťavu bohatú na antioxidanty.

Hlavné výhody:

– obsahuje viac než 75% odporúčanej dennej dávky vitamínu C

– zdroj lykopénu

– obsahuje pektín znižujúci hladinu cholesterolu

Zber: od septembra do apríla

Nakrájaný pomaranč, mandarinka, grep a citrón

15. Mandarínky

Toto malé a sladké citrusové ovocie prináša osvieženie do každého receptu. Mandarínky sa výborne kombinujú s madľami, ďatľami a medom. Vyrobiť z nich môžeš aj delikátny dressing – na jeho výrobu ich zmixuješ s olejom, octom a zázvorom.

Hlavné výhody:

– zdroj vitamínu C

– zdroj betakaroténu

Zber: od novembra do apríla

Tak čo, s ktorými z týchto superzdravých potravín budeš posilňovať imunitu ty?