Anna Kopáčová: Liečivá bylinka je viac než len suma účinných látok

  • 37
  •  
  •  

S prichádzajúcim chladnejším, či daždivým počasím je dôležité dbať o posilnenie imunity. Ideálne je starať sa o ňu celoročne, no v tomto období je múdrym riešením siahnuť predovšetkým po bylinkách. Tí chytrejší ich už možno majú vysušené a uskladnené, no ostatní môžu stále zájsť do lekárne, či zdravej výživy. Na rôzne otázky z tejto oblasti nám ochotne odpovedala známa bylinkárka Anna Kopáčová

Vyskúšaj si prvé lekcie z našich online kurzov

Klikni na tento odkaz alebo na tlačidlo nižšie. Zadaj svoj e-mail a môžeš ihneď začať.

Vyskúšať online kurzy

Už ako malé dieťa sa rada hrávala v prírode a strácala sa v lesoch. K bylinkám ju napokon priviedla babička, no keď dospela, dostavili sa zdravotné problémy a pani Anka nemohla donosiť vytúžené dieťatko, ba ani otehotnieť. Pitie čajov už nepostačovalo, a tak sa so žiadosťou o pomoc sa obrátila k staršej bylinkárke, ktorá ju obohatila o rôzne ďalšie liečebné techniky. Dnes je z nej vášnivá bylinkárka, ktorá má v liečivej sile prírody úplne jasno.

Bylinky je treba zbierať na známych miestach, ktoré sú však nepoznačené civilizáciou. Pani Anka ich najradšej zbiera za slnečného dňa a presne vie, ktoré bylinky hľadá. Najviac zbiera 3 druhy byliniek súčasne, ktoré ukladá do košíka a doma rýchlo spracuje. Nebráni sa však ani nákupu byliniek v lekárni alebo zdravej výžive, no zbieraným bylinkám pripisuje väčšiu kvalitu.

Pre posilnenie imunity odporúča predovšetkým šípky, ktoré obsahujú najviac vitamínu C, ktorý pôsobí ako stimulant nadobličiek. Rovnako účinný je pri infekciách a zároveň má omladzujúce účinky na náš organizmus. Nemenej účinným je Rakytník rašetliakový, z ktorého sa používajú listy, kôra aj plody. Na imunitu je zároveň skvelá aj Echinacea purpurová. Tá obsahuje polysacharid, ktorý chráni zdravé bunky. Ideálne je pripraviť si z nej čas alebo aj tinktúru.

Pokiaľ ide o účinnosť bylinky samotnej a zmesi byliniek, je treba zvážiť náš zdravotný stav. Pokiaľ ide o bežnú prevenciu, obvykle postačí jedna bylinka. Ak už ale cítime, že sme prechladnutí, vtedy je treba bylinky namiešať. Správne uvarený bylinkový čaj pozostáva prevažne z 1 ml byliniek, ktoré sú zaparené v 1/4 l vriacej vody. Čaj by sa mal lúhovať približne 10 minút, následne sa scedí a užije. Existujú však bylinky, pri ktorých musíme dodržiavať presné špecifické pravidlá, ktoré zaručujú zachovanie všetkých prospešných látok bylinky. Na sladení bylinkových čajov vraj nie je nič zlé. Pozor si je treba dať jedine v prípade ochorení ako je napríklad cukrovka. Vtedy sa čaj sladiť neodporúča.

Najväčšou chybou v prípade užívania byliniek je podľa pani Anky preháňanie. Tvrdí, že ak ľudia veria tomu, že bylinka má priam zázračné účinky, dokážu sa ňou nalievať na kvantá. Príklad môžeme aplikovať na liečbu rakoviny. Bylinkárka tvrdí, že podobné sa lieči podobným, no podobné môže aj vyvolať podobné.

Aj napriek tomu, že v prírode nachádzame lieky na rôzne druhy chorôb, klasickú medicínu netreba podceňovať. Pokazený zub, či slepé črevo bylinkami nevyliečime  a preto by sme mali čím skôr vyhľadať odbornú pomoc. Každý dobrý bylinkár sa však musí vyznať aj vo farmakológii, nakoľko sa niektoré liek s bylinkami v žiadnom prípade nesmú kombinovať.
Okrem prevencie bylinkami je však dôležité dbať aj na svoj životný štýl. Znamená to, že by sme mali jesť veľa zeleniny, ovocia a večer pred spaním si robiť kúpele. Blahodárne sú aj prechádzky na čerstvom vzduchu, oddych a kvalitný spánok.Počas celého roka si môžeme variť bylinkové čaje napríklad z mäty, bazy, lipy, materinej dúšky, šípok, rakytníka, skorocelu, púpavy, zádušníka, harmančeka, repíka… Čaje je treba striedať a robiť medzi nimi prestávky.
“Koľko je na svete chorôb, toľko je aj liečivých bylín.”

  • 37
  •  
  •