Robert Kačalka o jesennej depresii: Hlavne žiaden boj!

  •  
  •  
  •  

Robert Kačalka je mentálny kouč a terapeut. Jeho víziou je svet zdravých ľudí, ktorí sú plne zodpovední za svoje zdravie, šťastie, vzťahy a život. Tentokrát sa pre Akadémiu krásy vyjadril na tému jesennej depresie. Rovnako charakterizoval úlohu mentálneho kouča v porovnaní so psychológom a rozdal hneď niekoľko rád pre prevenciu.

Získaj prístup ku všetkým našim Online kurzom a videám vďaka Členstvu.
Iba teraz za 500€ 1€ na prvý týždeň!

Zistiť viac

V prvom rade je treba poukázať na hlavný rozdiel medzi mentálnym koučom a psychológom. Zatiaľ, čo  psychológ rieši duševné procesy viac do hĺbky a v zmysle širších súvislostí, mentálny kouč má adekvátne školenia a výcviky. Tie z neho robia spôsobilého trénera, ktorý človeka povzbudzuje, motivuje, inšpiruje, pomáha mu nájsť vnútornú silu, ale aj riešenia.

Pravdou je, že služby mentálneho kouča sa predovšetkým využívajú v oblastí športu, no jesenná depresia podľa neho nie je nič, s čím by si dobrý kouč nevedel poradiť: “Správny mentálny kouč nikdy neriskuje zdravie svojho klienta. Vie totiž, kde sú hranice jeho spôsobilosti a rovnako aj  to, kedy je vhodné odporučiť klientovi spoluprácu s ďalšími špecialistami.” 

Čo je to jesenná depresia?

Jesennú depresiu charakterizuje ako otázku sezóny. “Je to zväčša prechodný stav, ktorý vzniká v dôsledku úbytku slnečného svetla, no do niekoľkých dní pominie a telo sa prispôsobí novým podmienkam.” Tento stav sa najčastejšie prejavuje pocitmi únavy, zníženou koncentráciou, zvýšenou citlivosťou, podráždenosťou, či neprimeranými reakciami na bežné situácie.

Ako sa s ňou vysporiadať?

Robert Kačalka tiež tvrdí, že s jesennou depresiou v žiadnom prípade netreba bojovať. “Hlavne žiaden boj! Treba si uvedomiť, že neide o cudzí predmet v oku, ktorý je treba odstrániť.” Za najúčinnejšiu metódu v tomto prípade považuje primeranú prevenciu, čo znamená, že toto obdobie je skrátka treba prečkať. Netreba si plánovať žiadne pracovné pohovory, životné zmeny, či dôležité rozhodnutia. “Najlepšie je dopriať si voľné, ale zato oveľa bezpečnejšie tempo.” 

Ide o relatívne vážny problém?

Jesenná depresia sama o sebe je prirodzený prechodný stav. “Ide o rovnaký prechodný stav ako v prípade večernej únavy, ktorá je medzi bdením a spánkom.” Určite to neznamená, že človek je chorý a mal by sa liečiť. “Tak, ako sa spánkom pripravujeme na ďalšiu fázu dňa, jesenná depresia nás pripraví na ďalšiu fázu roka.” 

Do akých rozmerov môže prerásť?

Ak jesenná depresia nepominie ani do niekoľkých týždňov, je pomerne jasné, že bola len akousi bránou k vážnejším stavom. “Tieto stavy môžu viesť k chronickej depresii, ktorá môže mať za hranicou únosnosti až fatálne následky.” Rovnako je treba podotknúť, že hranica únosnosti je u každého človeka iná a má rôznu dĺžku, no v takomto prípade by nikto nemal váhať, ale radšej čím skôr vyhľadať odbornú pomoc.

Ako prečkať toto obdobie?

 “Depresia je stav unavenej duše, ktorej chýba svetlo.” Jesenná depresia je doslova priamym príkladom toho, ako sa úbytok slnečného svetla podpisuje na našej psychike.

“Je čas, aby sme svetlo nielen prijímali, ale naučili sa ho aj tvoriť a dávať. Sami v sebe by sme mali mať silu nájsť svetlo ktoré rozžiari naše životy radosťou.”

Pokúste sa sami sebe zodpovedať niekoľko otázok. Je treba zistiť, čo nám v živote chýba, alebo kam zbytočne uniká naša energia. Nájdite si činnosti, ktoré vám prinavrátia stratenú radosť. Či už to bude čas strávený s rodinou, alebo nezištná pomoc v útulku. Rovnako to môže byť aj cvičenie a starostlivosť o vlastné zdravie. Robme skrátka čokoľvek, po čom vo vnútri túžite. “Najlepšou prevenciou je vykonávať takéto činnosti počas celého roka a nie až vtedy, keď nám jesenná depresia zaklope na dvere.” 

Bylinky či antidepresíva?

V tomto prípade platí pravidlo – čo viac pomôže ako ublíži, to je dobré. Ak je na tom človek skutočne zle a následky by mohli byť fatálne, je dobré na istý čas siahnuť po antidepresívach – teda menšom zle, no predtým sa určite poraďte s odborníkom.
Ak miera prežívania nie je až takou záťažou, pokojne môžeme využiť prírodnú liečbu. Vôňa bobkového listu, alebo levandule uľaví duševnému napätiu. Horiace sviečky zase dodajú viac svetla.

Jesenná depresia sa vo všeobecnosti týka úzkostlivejších, vnímavejších, citlivejších ľudí, ktorí zažívajú viac pracovného, či osobného stresu. Vypätie nevyvažujú vhodnými činnosťami a v dôsledku toho im čiastočne chýba podpora vnútornej pohody a radosti zo života. 


  •  
  •  
  •