Kolagén pre ženy: Len marketing alebo funguje?

Kolagén je jedným z najrozšírenejších proteínov v tele. V skutočnosti je kolagén pre ženy hlavným štrukturálnym proteínom, ktorý tvorí spojivové tkanivo v celom našom tele, od kože po kosti, svaly, šľachy a väzy. Niet divu, že kolagénové doplnky (zvyčajne vyrobená zo živočíšneho kolagénu, ako napríklad od slovenskej firmy Powerlogy) sú veľmi žiadané.

Čo čakať pod slovom kolagén?

Kolagén tvorí neuveriteľných 80 percent našej pokožky a spolupracuje s ďalším proteínom nazývaným elastín, ktorý udržuje našu pokožku elastickú. Ale ako starneme, naše telá prirodzene začínajú znižovať produkciu kolagénu. Môžeme povedať, že keď sme mladí, pokožka zostáva pevná, ale ako starneme, pokožka už nie je taká pevná ako kedysi. Naše telá v podstate nie sú schopné nahradiť kolagén, ktorý strácame, tak rýchlo, ako sa rozpadá. Počnúc 20. rokom života začíname strácať asi 1 percento kolagénu každý rok. To, žiaľ, znamená suchšiu pokožku. Slnko, cigaretový dym a znečistenie môžu tiež urýchliť rozpad kolagénu. Koncept dopĺňania nášho kolagénu, najmä keď starneme a keď sa prirodzená produkcia kolagénu v našom tele znižuje, je z dermatologického hľadiska neuveriteľne príťažlivá. Tento stratený proteín môže nahradiť hydrolyzovaný kolagén. Okrem živočíšnej podoby, sa vyrába aj v rastlinnej alternatíve, ktorý môžete nájsť ako Plant Collagen.

Kolagén

Uskutočnilo sa množstvo štúdií a niektoré výsledky boli veľmi povzbudivé, čo naznačuje, že kolagén môže u niektorých ľudí redukovať vrásky, ochabnutie, zmenu farby, dokonca aj celulitídu. Ale premenných je neúrekom. Zatiaľ nie je známa optimálna dávka na príjem, dokonca ani to, ktorý typ kolagénu je najúčinnejší a pre koho.

Kolagénové peptidy (tiež označované ako hydrolyzovaný kolagén), ktoré sú v doplnkoch, sú rôzne. Sú vyrobené z rovnakých aminokyselín ako kolagén, no naše telo ich ľahšie absorbuje. Je to preto, že sú to oveľa kratšie reťazce aminokyselín ako kolagén, vďaka čomu sa ľahšie vstrebávajú do nášho krvného obehu (t. j. sú stráviteľnejšie). Treba mať ale na pamäti, že koľko z doplnku sa absorbuje a či sa tieto aminokyseliny dostanú do cieľových orgánov, aby pôsobili ako stavebné kamene na tvorbu väčšieho množstva kolagénu, je stále predmetom diskusie. Preto sa pred kúpou akéhokoľvek doplnku najprv nezabudni pozrieť na štítok, pretože spoločnosti často, alebo by aspoň mali, zverejňovať, čo ich produkt obsahuje.

Nájdeme kolagén aj v prírodnej forme?

Predtým, než sa rozhodneš investovať do kilogramov prášku či kolagénových tabletiek, tak sa poobzeraj aj po prírodných variáciách kolagénu. Potraviny, ktoré obsahujú želatínu, ako je vývar z kostí, poskytujú kolagén. Želatína je bielkovinová látka získaná z kolagénu po uvarení. Kolagén sa nachádza v spojivových tkanivách zvierat. Zdrojom kolagénu sú teda potraviny ako kuracia koža, bravčová koža, hovädzie mäso a ryby.

Vitamín C je rozhodujúci pre syntézu kolagénu, takže by si mala jesť potraviny bohaté na tento vitamín, ako sú citrusové plody, brokolica a paprika. Je potrebný ďalší výskum, aby sa zistilo, či konzumácia potravín bohatých na kolagén pomáha zvyšovať hladiny kolagénu v našom tele, pretože nemusia mať rovnaké výhody ako doplnky. Tráviace enzýmy rozkladajú kolagén v potrave na jednotlivé aminokyseliny a peptidy. Kolagén v doplnkoch sa však už rozložil alebo hydrolyzoval, a preto sa predpokladá, že sa absorbuje efektívnejšie ako kolagén z potravín.

Čo ti kolagén prinesie?

Keď sa ale vrátime k doplnkom, ktorým je venovaný tento článok, tak sa pozrime na výhody, ktoré ti môžu poskytnúť.

Kolagén
  • Zdravie pokožky – Ako som už spomínala, kolagén je hlavnou zložkou našej pokožky. Hrá úlohu pri posilňovaní pokožky, ako aj pri pružnosti a hydratácii. Ako starneme, naše telo produkuje menej kolagénu, čo vedie k suchej pokožke a tvorbe vrások. Niekoľko štúdií však ukázalo, že kolagénové peptidy alebo doplnky s obsahom kolagénu môžu pomôcť spomaliť starnutie pokožky, čo bude mať za následok zníženie tvorby vrások a suchosti. Tieto doplnky môžu pôsobiť tak, že stimulujú telo k vlastnej produkcii kolagénu. Okrem toho môžu kolagénové doplnky podporovať produkciu iných proteínov, ktoré pomáhajú štruktúrovať pokožku, vrátane elastínu a fibrilínu.
  • Zmiernenie bolesti kĺbov – Kolagén pomáha udržiavať integritu chrupavky, tkaniva podobného gume, ktoré chráni kĺby. Keďže množstvo kolagénu v tele s vekom klesá, zvyšuje sa riziko degeneratívnych porúch kĺbov, ako je osteoartritída. Niektoré štúdie naznačujú, že kolagénové doplnky môžu pomôcť zmierniť symptómy osteoartritídy a znížiť celkovú bolesť kĺbov. Vedci prišli s teóriou, že doplnkový kolagén sa môže hromadiť v chrupavke a stimulovať tkanivá k tvorbe kolagénu. Na druhej strane to môže viesť k zníženiu zápalu, lepšej podpore kĺbov a zníženiu bolesti. Ak chceš vyskúšať doplnky kolagénu pre potenciálne účinky na zmiernenie bolesti, väčšina výskumov naznačuje, že účinok uvidíš pri užívaní približne 10 gramov denne.
  • Prevencia straty kostnej hmoty – Kosti sú tvorené prevažne kolagénom, ktorý im dodáva štruktúru a pevnosť. Tak ako sa kolagén v tele s pribúdajúcim vekom kazí, zhoršuje sa aj kostná hmota. To môže viesť k stavom, ako je osteoporóza, ktorá sa vyznačuje nízkou hustotou kostí a vyšším rizikom zlomenín kostí. Štúdie uvádzajú, že kolagénové doplnky môžu pomôcť inhibovať rozpad kostí, ktorý vedie k osteoporóze.
  • Zvýšenie svalovej hmoty – Ako najhojnejší proteín v tele je kolagén dôležitou zložkou kostrového svalstva. Štúdie naznačujú, že kolagénové doplnky pomáhajú zvyšovať svalovú hmotu u ľudí so sarkopéniou, úbytkom svalovej hmoty, ku ktorému dochádza s vekom. Doplnkový kolagén môže podporovať syntézu svalových bielkovín, ako je kreatín, a tiež stimulovať rast svalov po cvičení. Kolagénový proteín však nie je pri budovaní svalov alebo sily účinnejší ako srvátkový proteín. Je to preto, že na rozdiel od srvátkového proteínu má kolagén nízky obsah esenciálnych aminokyselín, najmä leucínu, ktoré zohrávajú kľúčovú úlohu pri budovaní svalov.
Motivačná power joga - Joga na doma
  • Podpora zdravia srdca – Kolagén poskytuje štruktúru tepnám, krvným cievam, ktoré prenášajú krv zo srdca do zvyšku tela. Bez dostatočného množstva kolagénu môžu byť tepny menej pružné a elastické. To môže viesť k ateroskleróze, ochoreniu charakterizovanému zúžením tepien. Tento stav môže viesť k srdcovému infarktu a mŕtvici. Užívanie kolagénu môže znamenať výrazné zníženie miery tuhosti tepien.
  • Posilnenie nechtov a vlasov – Užívanie kolagénu môže zvýšiť pevnosť nechtov a vlasov tým, že zabráni lámavosti.
  • Pomoc pri chudnutí – Kolagénové doplnky môžu podporiť chudnutie a zrýchliť metabolizmus. Žiadne štúdie však tieto tvrdenia nepodporujú.

Druhá strana mince

Kolagénové doplnky sú vo všeobecnosti dobre tolerované. Skúsenosti s vedľajšími účinkami síce boli zaznamenané, ale vo veľmi malej miere. Niektoré doplnky sú však vyrobené z bežných potravinových alergénov, ako sú ryby, mäkkýše a vajcia. Ľudia s alergiou na tieto potraviny by sa mali vyhýbať kolagénovým doplnkom vyrobeným z týchto zložiek.

Niektorí ľudia tiež hlásili nevoľnosť a nadúvanie pri užívaní kolagénových doplnkov, ale tieto účinky priamo nesúviseli s doplnkami. Okrem toho môžu kolagénové doplnky spôsobiť vedľajšie účinky na trávenie, ako je pálenie záhy a pocity plnosti. Bez ohľadu na to sa tieto doplnky zdajú byť pre väčšinu ľudí bezpečné.

Je teda kolagén pre ženy funkčný?

Niektoré štúdie ukazujú, že užívanie kolagénových doplnkov po dobu niekoľkých mesiacov môže zlepšiť elasticitu pokožky (t. j. vrásky a drsnosť), ako aj príznaky starnutia. Iné ukázali, že konzumácia kolagénu môže zvýšiť hustotu kostí oslabených vekom a môže zlepšiť bolesti kĺbov, chrbta a kolien. Mnohé z týchto štúdií sú však malé a financované spoločnosťami, ktoré vyrábajú produkt, čím sa zvyšuje možnosť skreslenia výsledkov. Mnohé z týchto štúdií boli vykonané na zvieratách a to, čo funguje v laboratóriu, nie vždy funguje alebo sa nepremieta do našej pokožky.

Kolagén

Ako sa vyvíjajú aj samotné výrobné technológie, ale aj napredovanie výskumov, naznačuje, že perorálne doplnky kolagénu môžu byť účinné. Myšlienkou je, že aktívne kolagénové fragmenty sa absorbujú požitím a cirkulujú cez krvný obeh do pokožky. Na overenie prvotných štúdií je potrebné zhromaždiť viac údajov, ale ak sú účinné, tieto doplnky môžu pomôcť pri liečbe starnúcej pokožky. Zástancovia kolagénových nápojov a piluliek tvrdia, že tradičné pleťové séra prenikajú iba do vrchnej vrstvy našej pokožky, nové typy požívateľných kolagénových peptidov naše telo ľahšie absorbuje a môžu zvýšiť tvorbu kolagénu v hlbších vrstvách pokožky.

Prečo by mali ženy užívať kolagén?

Faktory životného štýlu, ako je vystavenie ultrafialovým (UV) lúčom a nadmerná konzumácia cukru, môžu tiež znížiť kolagén. Tieto faktory majú kumulatívny účinok a ďalej menia potreby kolagénu v danom čase. Tvoje individuálne požiadavky na kolagén pre ženy sú menej o pohlaví a viac o faktoroch, ako je hmotnosť, úroveň aktivity a vek. Je pravda, že ženy štatisticky vo všeobecnosti vážia menej a majú menej svalovej hmoty ako muži, takže na dosiahnutie účinkov môžu potrebovať menej kolagénu.

No je to individuálne, pretože svoju úlohu zohrávajú aj hormonálne zmeny spojené so starnutím. Ženy po menopauze zaznamenali v tomto období pokles kolagénu približne o 30 %. Ženské kĺby s pribúdajúcim vekom prirodzene strácajú laxnosť, čo ovplyvňuje naše kĺby. A hoci to platí pre každého, ženy majú tendenciu to zažívať častejšie počas menopauzy. Doplnky môžu pomôcť podporiť hladiny kolagénu, čím sa zlepší pohyblivosť a funkčnosť kĺbov. Ženy sú vo všeobecnosti obzvlášť náchylnejšie na problémy týkajúce sa kostí, pretože prvých pár rokov menopauzy sa vyznačuje zmenami hustoty kostí. Keďže estrogén je kľúčovým regulátorom metabolizmu kostí, klesajúci estrogén počas menopauzy znižuje taktiež kolagén. Preto je užívanie kolagénu dôležitým krokom pri podpore našich kostí.

Zdravie pokožky je samozrejme všeobecným problémom bez ohľadu na pohlavie. Ženy môžu pociťovať určité kožné zmeny spojené s menopauzou. Ako som už spomenula, s poklesom hladiny estrogénu počas menopauzy klesá aj produkcia kolagénu. Táto strata kolagénu vedie k tenšej a suchšej pokožke, ako aj k zvýšenému výskytu vrások. Tomuto procesu vie napomôcť užívanie kolagénových doplnkov. Napríklad v jednej klinickej štúdii zaznamenali ženy v strednom veku, ktoré tri mesiace užívali kolagénové doplnky, zlepšenú elasticitu a hydratáciu pokožky.

Ako ženy starnú a prechádzajú menopauzou, ich androgénne hormóny tiež klesajú, čo niekedy vedie k zmenám v štruktúre a raste vlasov alebo dokonca k vypadávaniu vlasov. Avšak vlasy sú vyrobené z keratínu, proteínu nachádzajúceho sa v kolagéne. Kolagénové doplnky poskytujú esenciálne aminokyseliny, ktoré pomáhajú pri obnove vlasov a zároveň bojujú proti vplyvom, ktoré negatívne ovplyvňujú zdravie vlasov alebo pokožky hlavy.

ako sa starať o suché vlasy
ako sa starať o suché vlasy

Hoci kolagén pre zdravie čriev je novou oblasťou štúdie, výskum našiel súvislosť medzi nízkou hladinou kolagénu a zdravím trávením. Kolagénové doplnky môžu pomôcť, pretože ponúkajú dve pozoruhodné aminokyseliny: glutamín a glycín. Glutamín preukázateľne znižuje zápalové procesy v črevnej stene a zlepšuje priepustnosť čriev, čím podporuje trávenie.

Doplnky môžu zvýšiť svalovú hmotu, zabrániť strate kostnej hmoty, zmierniť bolesť kĺbov a zlepšiť zdravie pokožky znížením vrások a suchosti. Hoci môžu existovať aj iné výhody, väčšina tvrdení o chudnutí, zdraví čriev nie sú podložené výskumom. Hoci niekoľko potravín obsahuje kolagén, nie je známe, či tieto potraviny ponúkajú rovnaké výhody ako doplnky. Kolagénové doplnky sú vo všeobecnosti bezpečné, ľahko sa používajú a oplatí sa ich vyskúšať. U žien môže byť užitočný najmä pri zacielení na zmeny súvisiace s menopauzou.