Zdravý detox: Pomôže vláknina?

Spájaš si zdravý detox so 7-14 dňovým džúsovým alebo čisto zeleninovo-ovocným pôstom? Ak si odpovedala áno, tak je načase prekonať túto predstavu o očiste. Zatiaľ, čo detoxikačné programy a plány sa stali veľmi populárnymi, zdravý detox si nevyžaduje extrémne diétne rozhodnutia. Pre telo existujú rôzne spôsoby, ako detoxikovať, aj prirodzene. Preto mnohé detoxikačné plány, ktoré si vyžadujú drastické zmeny životného štýlu určite nie sú práve vhodné pre tvoje telo alebo celkové zdravie.

Obzvlášť, ak často zahŕňajú obmedzujúce stravovacie návyky a zvyčajne minimalizujú kalórie prijímané počas daného obdobia. Problém s týmito detoxmi je, v najlepšom prípade, že nie sú veľmi účinné, iba krátkodobý úspech, a v horšom prípade sú až nebezpečné. Nesnažia sa ťa naviesť na to ako znovu a udržateľne zaviesť zdravé potraviny, alebo ako vytvoriť stravovací vzorec, ktorý ti pomôže neustále podporovať celkové zdravie a psychickú pohodu.

Zdravý detox

Samozrejme, z nejakého dôvodu ťa pravdepodobne zaujíma detoxikácia. Možno nie si v poslednej dobe nadšená zo svojich stravovacích návykov alebo len máš pocit, že potrebuješ reštart, aby si sa dostala na zdravšiu cestu. Technicky je teda možné detoxikovať, keď si to predstavíš skôr ako dlhodobý prístup k zdravšiemu životnému štýlu v porovnaní s rýchlym riešením – a to môže byť také jednoduché ako jedenie potravín, ktoré ti pomôžu odfiltrovať odpad z tvojich čriev. Zameriaš sa na pitie dostatočného množstva vody na udržanie trávenia pod kontrolou, aby sa uvoľnili nežiaduce látky. Tieto zdravé návyky ti pomôžu cítiť sa prirodzene lepšie.

Predtým než začneme…

Čo si predstaviť pod slovom detox? Je to v podstate liečivá procedúra a týka sa prirodzeného odstraňovania toxínov z tela. Denno-denne za nás túto prácu nepretržite vykonávajú pečeň, obličky, črevá a lymfatický systém. Prečo sa potom pustiť do dodatočného detoxikačného programu pre telo? Sme vystavení toľkým chemikáliám či už v strave, vo vzduchu, ktorý dýchame, pri každodennom používaní kozmetiky a iných chemických látok napríklad pri upratovaní. Niektoré z nich sú veľmi škodlivé a môžu spôsobiť škody. Na efektívnejšie pracovanie pečene a obličiek si môžeme osvojiť niektoré zdravé návyky, ktoré následne pomôžu vyplaviť toxíny.

Čo sa deje s tvojím telom počas detoxu?

Detoxikácia by mala byť dlhodobou zmenou životného štýlu, kde sa viac zameriavame na zdravú stravu. Výsledkom je prečistenie organizmu, jeho výživa a dostatok energie. Najprv by si sa mala zamerať na zníženie toxínov v tele a potom jesť také potraviny, ktoré môžu poskytnúť zdravé živiny. Aby detoxikácia bola plne úspešná, dôraz by sa mal klásť nie len na stravu, ale celkový životný štýl.

Zdravý detox

Čo sa týka nežiadúcich toxínov, sú zvyčajne dôvodom zastavenia chudnutia napriek pravidelnému cvičeniu. Takže prijatie správneho detoxu môže posilniť zdravie a pomôcť pri chudnutí. Vďaka tomu sa budeš cítiť šťastnejšia a zdravšia aj zvnútra.

Máš tieto príznaky? Je čas na detox!

Ideálny čas je, keď začínaš pociťovať niektorý z nasledujúcich problémov:

  • Nevysvetliteľná únava
  • Nepravidelná stolica
  • Podráždená pokožka
  • Zhoršenie alergie
  • Známka slabej imunity
  • Opuchnuté oči
  • Kyslosť a nadúvanie
  • Narušená pozornosť
  • Podráždenosť
  • Časté poruchy nálady
  • Bývaš depresívna, nemotivovaná, bez energie a elánu do života

To všetko sú náznaky, že telo doslova kričí o zmenu. Dodávať svojmu telu zdravú stravu je základ a ver, že telo sa ti poďakuje. Pamätaj, to, čo dávame telu sa odráža na našom fyzickom a duševnom zdraví. Prečítaj si taktiež: 11 znakov, že potrebuješ duševný detox + návod ako na to.

Aké pozitíva detoxu možeš očakávať?

Eliminácia toxínov

Čistenie má pomôcť tvojmu telu zbaviť sa toxínov a začať reštart. Obdobie detoxu môžeš využiť ako spôsob, kedy naštartuješ svoje zdravé stravovacie návyky.

Chudnutie

Detox väčšinou nie je dlhodobým riešením na chudnutie, ale môže byť skvelým prvým krokom, ktorý ťa privedie na správnu cestu k tvojim dlhodobým cieľom v oblasti chudnutia. Využi svoje očistné obdobie, ktoré ťa nakopne k zdravému vzťahu k jedlu a natrvalo zmení nezdravé stravovacie návyky.

Zdravý detox

Zvýšený príjem vitamínov

Ak si zvykneš robiť šťavy, tvoje telo dostane obrovskú dávku základných vitamínov a minerálov. Buď ale rozumná, pokiaľ ide o očistný program, zvoľ to tak, aby si nevylúčila kľúčové živiny, čo by v tebe zanechalo pocit malátnosti alebo podvýživy. Ak vykonáš detox správne, budeš sa cítiť nabitá energiou, nie unavená.

Prichádzaš na neznášanlivosť potravín

Pri detoxe zvyčajne na určitý čas úplne vynecháš všetky alebo aspoň niektoré potraviny. Po detoxe zasa začleníš tieto potraviny späť do svojho jedálnička. Toto je skvelý čas na postupné začlenenie potravín, čím si poskytneš čas zhodnotiť, ako tvoje telo reaguje na každý typ jedla.

Pozorné jedenie

Keď sa pustíš do detoxu a potom sa vrátiš späť k tradičnej strave, možno si uvedomíš, že už nepotrebuješ cukor ani kofeín. S detoxom sa zvyčajne sama vyzveš, aby si dodržiavala plán, čo je skvelé, aby si sa vyhla maškrteniu z nudy, alebo prejedaniu sa počas dňa. Teraz môžeš začleniť potraviny, ktoré sú pre teba dobré a vďaka ktorým sa budeš cítiť dobre. Zároveň ti to môže pomôcť sa vyhnúť prázdnym kalóriám a bezduchému sebauspokojovaniu, ktoré by mohlo byť škodlivé pre tvoje zdravie. Aj preto práve detoxom začína náš 14-dňový plán pre krajšie a zdravšie telo, ktorý ti vytvorí návyk a zdravý vzťah k jedlu.

Resetuješ svoje chuťové poháriky

Cukry, kofeín a vysoko spracované slané jedlá môžu znecitlivieť chuťové poháriky do tej miery, že už nedokážeš oceniť jednoduché potešenie z jedla v ich prirodzenom stave. A keď vynecháš soľ a cukor, možno zistíš, že tvoje telo už po nich ani netúži.

Detox ti nemusí vyhovovať keď…

Neúčinnosť pri dlhodobom chudnutí

Hmotnosť, ktorú stratíš počas očisty, je zvyčajne krátkodobá zmena, ktorá je výsledkom straty zadržiavania vody a odstránenia pevných látok prostredníctvom pohybov čriev. Akonáhle začneš znova jesť tuhú a plnohodnotnú stravu, akákoľvek váha spojená s vodou alebo prebytočným odpadom v tvojom tráviacom systéme sa okamžite vráti.

Zníženie energie

Keď robíš iba tekutú očistu alebo keď držíš nízkokalorickú, až bezproteínovú diétu, môžeš pociťovať duševnú únavu, zahmlené, nesústredené myšlienky a pokles energie. Ak máš prísnu rutinu v cvičení, ako je beh na dlhé časové obdobia, tabata alebo iné cvičenia, ktoré vyžadujú väčšie množstvo energie, možno budeš chcieť tieto cvičenia počas očisty vynechať. Uisti sa, že venuješ dostatočnú pozornosť svojmu telu a ak sa cítiš slabo alebo unavene, zvýš príjem kalórií, prípadne si daj pauzu.

Časté pohyby čriev

Môžeš pociťovať častejšie stolice ako zvyčajne, preto sa uisti, že máš kúpeľňu ľahko prístupnú, aspoň počas prvých dní, kým nebudeš vedieť, ako bude tvoj systém reagovať. Tieto časté návaly môžu byť viac než len voda a prebytočný odpad. Môže odplaviť základné živiny a elektrolyty, ktoré udržujú tvoje telo v správnom fungovaní. V tomto prípade je potrebné zvážiť pokračovanie v detoxikácii.

Prečo dôraz na vlákninu?

Jedným z kľúčových procesov detoxu, tiež známy ako biotransformácia, je eliminácia. Práve v tomto kroku sa vláknina stáva životne dôležitým hráčom. Vláknina je súčasťou rastlinnej stravy, ktorú tvoje telo nedokáže stráviť ani absorbovať. No vláknina pritom dokáže z tela odstrániť toxíny.

Existuje mnoho dôvodov, prečo zaradiť vlákninu do svojho jedálnička. Viac výskumov však poukazuje na rozdiely medzi rôznymi vlákninami, čo môže znamenať, že je dôležité premýšľať o tom, aký typ vlákniny konzumuješ.

Ako ale zabezpečiť, aby si konzumovala rôzne druhy vlákniny, z ktorých skutočne profituješ?

Hoci sa vláknina nemusí rozkladať a plne absorbovať živiny, zohráva kľúčovú úlohu, v skutočnosti niekoľko úloh. Rastlinné potraviny (vrátane ovocia, zeleniny, fazule, strukovín, celých zŕn, semien a orechov) obsahujú vlákninu, hoci neexistuje len jeden jediný typ vlákniny, ako som už spomínala. Ďalšou dôležitou poznámkou je rozdiel medzi vlákninou, ktorá sa prirodzene nachádza v potravinách, a funkčnou vlákninou, ktorá sa pridáva do spracovaných potravín. Existuje tiež množstvo doplnkovej vlákniny, čo sú prášky a iné formy, probiotiká, čo predstavujú doplnkové formy fermentovateľnej vlákniny.

Vláknina ide ruka v ruke s detoxom

Možno si pri diskusii o vláknine počula aj pojem rezistentný škrob. Aký je jeho vzťah s vlákninou? Zatiaľ čo rezistentný škrob nie je technicky vláknina, môže pôsobiť ako vláknina, pretože sa nestrávi. Funguje podobne ako rozpustná fermentovateľná vláknina, pomáha znižovať hladinu cukru v krvi a zvyšuje pocit sýtosti, ako aj podporuje naše prospešné baktérie.

Ako som už spomenula, vláknina hrá veľa úloh v zdraví a pocite pohody. Sú to tieto:

  • Eliminácia toxínov, vrátane žlče
  • Energia pre mikrobiotu
  • Súvislosť s ochorením srdca (znižuje krvný tlak, napomáha metabolizmu lipidov, znižuje hladinu celkového cholesterolu)
  • Udržuje pravidelné pohyby čriev
  • Znižuje hladinu cukru v krvi a zlepšuje kontrolu glykémie
  • Udržuje zdravú črevnú mikroflóru
  • Udržuje sýtosť dlhšie a odďaľuje vyprázdňovanie žalúdka
  • Hrá úlohu pri prevencii obezity, hypertenzie, cukrovky a metabolického syndrómu
ako detoxikovať organizmus

Medzi kľúčové úlohy vlákniny patrí odstraňovanie toxínov. Robí to niekoľkými rôznymi spôsobmi. Jedným zo spôsobov je jednoducho naviazať sa na žlč a potom ich odstráni z tela. Toxíny rozpustné v tukoch budú týmto spôsobom s väčšou pravdepodobnosťou zničené. Vláknina tiež napomáha pri odstraňovaní ťažkých kovov tým, že sa na ne priamo viaže a potom ich presúva cez systém von z tela. Iné toxíny sa môžu tiež viazať priamo na vlákninu.

Jednou z výhod vlákniny, najmä rozpustnej, ktorá sa s vodou rozťahuje, je to, že po jedle máš dlhší pocit sýtosti. To znamená, že si menej v pokušení dopriať si nezdravé jedlo. Týmto spôsobom ti vláknina pomáha proaktívne detoxikovať. Nerozpustná vláknina, ktorá neabsorbuje vodu, urýchľuje proces trávenia. Pomôže telu zbaviť sa odpadu ešte rýchlejšie, skôr než sa bude môcť nahromadiť v tele a nebudeš sa tak cítiť dobre.

Tým, že vláknina pomáha udržiavať tvoj črevný mikrobióm, prospieva aj tvojej pečeni a obličkám. Tvoje črevá zásobujú krvou orgány, ktoré fungujú ako “pomstitelia” pre naše telo a filtrujú nežiaduce látky.

Diétna vláknina je tiež spojená so zvýšeným množstvom antioxidačných a detoxikačných enzýmov v pečeni a znížením záťaže obličiek spracovaním dusíka, ktorý sa namiesto toho absorbuje v čreve.

Odporúča sa, aby ženy prijímali 25 gramov vlákniny denne a muži 38 gramov.

Svoj príjem môžeš zvýšiť pomocou vlákniny nachádzajúcej sa prirodzene v potravinách, ako je ovos, fazuľa, avokádo a sladké zemiaky. V našej knihe Čas na detox nájdeš aj encyklopédiu detoxikačných potravín.

Ak máš stále problémy s dostatočným príjmom vlákniny, doplnky ti môžu pomôcť odstrániť nedostatok vlákniny. Zváž čisto prírodný denný doplnok ako psyllium, bez umelých prísad a bez cukru, aby boli tvoje črevá, a v konečnom dôsledku aj ty sama, šťastnejšie. Ako pri každom doplnku, over si u svojho lekára, že je pre teba vhodný.

Bez ohľadu na to, pre ktorú očistu sa rozhodneš, alebo či sa rozhodneš očistu vyskúšať alebo nie, urob to, čo tvojmu telu vyhovuje. Počúvaj svoje telo a snaž sa pochopiť, čo hovorí, keď urobíš nejaké úpravy vo svojom jedálničku. Neriaď sa tým, čo fungovalo pre niekoho iného, ​​alebo tým, čo je práve v trende. To, čo funguje na iných, nemusí byť najlepšie pre teba a tvoje zdravie. Zdravý detox by mal pôsobiť, že sa tvoje telo bude cítiť znovu nastavené a “dobité”, nie trestané.

No a moje odporúčanie? Asi ťa neprekvapí, ale je ním kniha Čas na DETOX • Ako si upratať vo svojom tele, aby si sa vždy cítila skvele. Kniha ti ukáže, ako sa vydať na túto cestu rýchlo, zdravo, jednoducho a chutne. Bez zbytočného odriekania, drastických diét, nezmyselných prípravkov a hladovania. Svoj 3-dňový detoxikačný plán si vytvoríš podľa nášho návodu na mieru. Vyberieš si zo 40 pestrých zdravých a chutných receptov, ktoré nájdeš v knihe.

Zdroje:

https://getbellway.com/blogs/digestive-wellness/how-fiber-can-help-you-detox

https://www.health.com/weight-loss/how-to-detox