Migréna: Prečo ju máme a ako ju zmierniť?

migréna

Začnem s trochu zlou správou a to takou, že presná príčina migrény nie je známa. Migréna. Predpokladá sa, že je výsledkom abnormálnej mozgovej aktivity, ktorá dočasne ovplyvňuje nervové signály a krvné cievy v mozgu. Nie je jasné, čo spôsobuje túto zmenu v mozgovej aktivite, ale je možné, že vďaka génom, ktoré dedíš máš väčšiu pravdepodobnosť výskytu migrény v dôsledku špecifického spúšťača.

Spúšťače

Tieto spúšťače sú rôzne, od hormonálnych, emocionálnych, fyzických, stravovacích až po environmentálne či liečivé faktory. Spúšťače sú veľmi individuálne. Jedno odporúčanie, ktoré ti môže pomôcť, skús si viesť denník, aby si zistila, či dokážeš identifikovať konzistentný spúšťač. Niekedy môže byť tiež ťažké povedať, či je niečo skutočne spúšťačom, alebo či to, čo prežívaš, je skorým príznakom migrény.

Hormonálne zmeny

Niektoré ženy pociťujú migrény častejšie v čase menštruácie. Pravdepodobne kvôli zmenám v hladinách hormónov, ako je estrogén. Tento typ migrény sa zvyčajne vyskytuje 2 dni pred začiatkom menštruácie a až 3 dni po nej.

Niektoré ženy pociťujú migrény iba v tomto období, čo je známe ako menštruačná migréna. Mnoho žien zistí, že ich migrény sa po menopauze zlepšili, hoci samotná menopauza môže u niektorých žien migrény spustiť.

Emocionálne spúšťače

Identifikovať tieto spúšťače je o niečo zložitejšie nakoľko naše prežívanie nie je nikdy konštantné. Ale zaraďuje sa sem stres, úzkosť, napätie, depresie, ale aj vzrušenie. Práve pri týchto spúšťačoch je viac než dôležité nájsť hlavnú príčinu problému a pracovať na jej odstránení. V opačnom prípade sa migrény len tak ľahko nezbavíš.

migréna

Fyzické spúšťače

Tieto spúšťače stoja za viacerými problémami, nie len migrénou. Ide o únavu, nekvalitný spánok, prácu na smeny, zlé držanie tela, napätie krku alebo ramien, ale napríklad aj nízka hladina cukru v krvi (hypoglykémia) či namáhavé cvičenie, ak na to nie si zvyknutá. Pre zlepšenie spánku, tým pádom aj fyzického zdravia tela si prečítaj článok: Spánok v živote ženy: Ako nás ovplyvňuje?

Diétne spúšťače

Nie nadarmo sa hovorí, že je potrebné dodržiavať pravidelné stravovanie. Organizmus potrebuje pravidelnú a výživnú dávku vitamínov a minerálov. Ak sa mu nedostanú, tak to pocítime nie len v žalúdku. Preto je potrebné si dávať pozor na vynechávanie alebo oneskorené či nepravidelné jedenie, dehydratáciu, alkohol, kofeínové produkty, medzi ktoré zaraďujeme aj čaj a kávu.

Ďalej je potrebné si dávať pozor na špecifické potraviny, ako je čokoláda a citrusové ovocie, potraviny obsahujúce látku tyramín, medzi ktoré patria údeniny, kvasnicové extrakty, nakladané slede, údené ryby (napr. údený losos) a niektoré syry (napr. čedar, camembert). Zvýšené hladiny tyramínu môžu mať aj potraviny, ktoré boli skladované pri izbovej teplote, namiesto toho, aby boli chladené alebo zmrazené. Prečítaj si taktiež: Potraviny pre zvýšenie imunity, ktoré zaručene fungujú.

Environmentálne spúšťače

Tu je dobré si zapamätať, že všetko na nás vplýva. Migréna môže byť spustená aj príliš jasným a intenzívnym svetlom, blikajúcou obrazovkou (napr. obrazovka televízora alebo počítača), fajčením (alebo zafajčené izby), prípadne aj hlasnými zvukmi.

Liečba

Migréna a migrenózne bolesti hlavy sú, nanešťastie, chronické. Nedajú sa vyliečiť, ale dajú sa zvládnuť a prípadne zlepšiť. Existujú dva hlavné liečebné prístupy, ktoré využívajú lieky: abortívny a preventívny.

Abortívne lieky

Abortívne lieky sú najúčinnejšie, keď ich použiješ hneď pri prvom príznaku migrény. Siahni po nich, kým je bolesť ešte mierna. Prípadným zastavením procesu bolesti hlavy pomáhajú abortívne lieky zastaviť alebo znížiť príznaky migrény, vrátane bolesti, nevoľnosti, citlivosti na svetlo atď. Niektoré lieky proti nevoľnosti pôsobia tak, že sťahujú krvné cievy, privádzajú ich späť do normálu a zmierňujú pulzujúcu bolesť.

Krásna žena pije čistú vodu

Preventívne (profylaktické) lieky

Preventívne (profylaktické) lieky môžu byť predpísané, keď sú bolesti hlavy veľmi silné, vyskytujú sa viac ako štyrikrát za mesiac a výrazne narúšajú bežné aktivity. Preventívne lieky znižujú frekvenciu a závažnosť bolestí hlavy. Lieky sa vo všeobecnosti užívajú pravidelne, denne, aby pomohli predchádzať migréne.

Alternatívna liečba

Ak nechceš užívať veľa liekov, môžeš skúsiť potlačiť bolesti z migrény vyplývajúce aj inými spôsobmi, ktoré ti ale nezaručujú takú istú účinnosť. Každopádne môžeš skúsiť odpočinok v tmavej, tichej a chladnej miestnosti. Priloženie studeného obkladu na čelo alebo za krk, masírovanie pokožky hlavy, joga, ktorá ti pomôže udržiavať sa v pokojnom stave, alebo meditáciu. Skús napríklad náš online program Joga na doma: Zdravie, flexibilita, menej stresu a viac energie.

Zdroje:

https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/5005-migraine-headaches

https://www.nhs.uk/conditions/migraine/causes/