Pohyb je pre nás prirodzený. Zaradiť pohyb do svojej dennej rutiny znamená získať množstvo výhod. Napriek tomu bolo tehotenské cvičenie dlhé roky považované za nesprávny krok. Každá z nás už počula o mýtoch, ktoré v tehotenstve panujú. Ak prechádzaš týmto krásnym obdobím i ty, mám pre teba niekoľko rád. Nenechaj sa zmiasť stereotypmi, ako je zákaz cvičenia a pohybu v tehotenstve. Podobných nezmyslov budeš počuť určite veľa (s pokojným svedomím môžem do tejto kategórie zaradiť i jedenie za dvoch, ktoré už bolo tiež mnohokrát vyvrátené). Cvičenie v tehotenstve nie je dnes zakázané. Musíš však počúvať svoje telo. 

„Životu porozumieme dokonale až vtedy, keď jeden začne rásť v našom vnútri.“

SANDRA CHAMI CASSIS

Môžem počas tehotenstva cvičiť? 

Otázka, ktorú si pravdepodobne na začiatku tehotenstva položí väčšina dám. V našej spoločnosti je zaužívaným stereotypom, že tehotná žena je automaticky považovaná za chorú a mala by sa vyhnúť aktívnemu pohybu. Ja mám pre teba inú radu – počúvaj svoje telo a sama zhodnoť, ako sa cítiš. Sú ženy, ktoré pokojne zvládajú týždeň pred pôrodom HIIT cvičenia. Sú však i dámy, ktoré počas tehotenstva trápi únava. V tom prípade je lepšou možnosťou voliť tehotenské cvičenie v podobe jogy

Nie je nič dôležitejšie ako počúvať svoje telo. Zameraj sa na pocity, ktoré máš po cvičení, i na energiu. Nesnaž sa zbytočne naložiť na svoj organizmus veľa. Tehotenské cvičenie je ďalším spôsobom, ako si môžeš tehotenstvo naplno užiť. 

Výhody, ktoré ti tehotenské cvičenie prinesie 

Dnes sa hromadí stále viac dôkazov o tom, že pohyb nemá vplyv len na naše telo, ale i na myseľ. Vďaka pravidelnému pohybu sa môže zmeniť tvoj mindset od úplných základov. Lepšia nálada i viac energie sú nepochybne dôvodmi, prečo začať nad cvičením uvažovať.

Tehotenské cvičenie však v sebe prináša i ďalšie výhody, o ktorých by si rozhodne mala vedieť: 

  • pomáha ti udržať si optimálnu hmotnosť,
  • minimalizuje riziko ďalších problémov spojených s tehotenstvom, ako je zápcha, bolesť chrbta, nadmerná únava, kŕče v nohách,
  • niektoré typy tehotenského cvičenia sú ideálnou prípravou na samotný pôrod,
  • pomáha ti udržať stabilnú hladinu cukru v krvi,
  • pravidelné tehotenské cvičenie zvyšuje pravdepodobnosť, že dieťa bude mať pri pôrode optimálnu pôrodnú hmotnosť,
  • pomôže ti rýchlejšie zotaviť sa po pôrode.

Na čo by si mala dbať pri tehotenskom cvičení? 

Existujú zásady, ktoré by si nemala pri tehotenstve zanedbávať. Opäť opakujem, že by si nemala zbytočne na seba tlačiť. Uži si tehotenské cvičenie a pohyb, ale nesnaž sa o dokonalú tehotenskú postavu, ktorá je často prezentovaná na nereálnych fotkách na sociálnych sieťach. Každá z nás je krásna a tehotenstvo je pre ženu jedinečným obdobím – starosti s perfektnou líniou tu naozaj nemajú svoje miesto. 

Pri tehotenskom cvičení sa snaž: 

  • vyhnúť cvikom, pri ktorých hrozí poranenie tvojho tehotenského bruška, 
  • dbať na dostatočnú hydratáciu,
  • sledovať svoju tepovú frekvenciu a neprehrievať sa.

Odporúčam ti tiež poradiť sa so svojím lekárom. Môžu existovať dôvody, kvôli ktorým by si naozaj nemala cvičiť alebo sa hýbať. Vtedy naozaj akceptuj radu tvojho lekára a sústreď sa predovšetkým na relaxáciu. 

Aké cviky sú počas tehotenstva vhodné? 

Ideálna je joga (najmä tehotenská joga, ktorá je presne zameraná na vhodné cviky). Základom je uvedomiť si, že nie všetky cviky z jogy je ideálne do tehotenského cvičenia zaradiť. V tomto prípade je skutočne dobrým krokom poradiť sa s trénerom. Informácie môžeš čerpať i z videí, ktoré sú na tehotenské cvičenie zamerané. Rozhodne ti však odporúčam zaradiť i pravidelné prechádzky na čerstvom vzduchu. Vyskúšať môžeš i cviky, ktoré sú zamerané na panvové dno. Podstatné je, aby ti cvičenie spôsobovalo radosť a cítila si sa pri ňom príjemne. 

Tehotenské cvičenie
Lektora jogy so špecializáciou na Gravid jogu – Ivana Králová

Keď začneš pravidelne cvičiť jogu, mnoho vecí sa v tvojom živote zmení k lepšiemu. Z vlastného rozhodnutia budeš venovať časť svojho času starostlivosti o seba, telo i dušu. Medzi priaznivé benefity patrí posilnenie a pretiahnutie celého tela, práca s panvovým dnom, uvoľnenie napätia a stresu, komunikácia s bábätkom, zvýšenie energie, naučíš sa správne dýchať. Cvičenie udržiava budúcu mamičku v kondícii a taktiež pomáha odstrániť ťažkosti ako sú opuchy, zápcha a bolesť chrbtice, ktorá je najviac namáhaná s rastúcim sa bruškom.

Preto sme v Akadémii krásy vytvorili Online kurz Joga pre tehotné, ktorý si môžeš zacvičiť v pohodlí domova. Kurz je zostavený tak, aby si si mohla zacvičiť od začiatku do konca tehotenstva. Lekcie sú vedené v jemnom štýle. Gravid joga je vhodná pre začiatočníčky, ktoré s jogou nemajú skúsenosti, aj tie, ktoré sú v joge ako doma a samozrejme aj pre maminy po pôrode.

Fotky: Viktória Akbariová

Ivana Králová
Najnovšie články od Ivana Králová (zobraziť všetky)
  •  

Začni s našimi online kurzami ešte dnes

-90%
-63%
Nové
-41%

Pozri si naše najnovšie články

{"cart_token":"","hash":"","cart_data":""}