Ženské telo je jednoducho úžasné – dokáže 9 mesiacov vyživovať láskou i potrebnými látkami nový život. Termín diastáza je v dnešnej dobe stále častejšie skloňovaný. V mnohých prípadoch je pre dámy i dôvodom smútku, pretože dlhodobé cvičenie neprináša v oblasti bruška žiadne viditeľné zmeny. Bojuješ s diastázou i ty a začínaš mať pocit, že tvoj boj je márny? Nevešaj hlavu a pamätaj, že tvoje telo dokázalo niečo úžasné, keď si 9 mesiacov nosila pod svojím srdcom jednu z najväčších lások svojho života. Dnes ťa prevediem všetkým, čo potrebuješ o diastáze vedieť a zároveň ti poradím metódy, ktorými ju môžeš zmierniť. Nezabúdaj však, že všetko si vyžaduje svoj čas a diastáza nie je žiadnou výnimkou. Ako na diastázu s ľahkosťou? 

Ako na diastázu? A čo to vlastne je?

Diastáza je odborný termín pre rozostup priamych brušných svalov. Priamy sval brucha je párovým svalom a v strede brucha prilieha k väzivovému pruhu s názvom linea alba. Pri tehotenstve dochádza k vytváraniu systematického tlaku na túto oblasť, dôjde k natiahnutiu a oslabeniu väziva a rozostúpeniu svalov. 

Diastáza je skutočným problémom i zo zdravotného hľadiska. Hoci ju my ženy vnímame predovšetkým ako estetický problém, každá časť nášho tela má presne určenú funkciu. V prípade priamych svalov brucha táto funkcia predstavuje poskytnutie opory orgánom, ktoré sa v brušnej dutine nachádzajú. Trpíš diastázou a i napriek cvičeniu sa ti jasne rysuje vypuklé bruško? Mala by si vedieť, že sa vôbec nemusí jednať o brušný tuk, ale práve o vonkajší efekt toho, že tvoje svaly neposkytujú vnútorným orgánom dostatočnú oporu. 

Rady a tipy, ako zistíš, či trpíš diastázou 

Podľa odhadov až 70% žien po tehotenstve trpí diastázou. Mnohé si to dokonca ani nemusia uvedomovať. Dnes ti prinášam jednoduchý zoznam, ktorý ti pomôže s domácou diagnostikou diastázy. Ale pozor! Vždy by si mala vyhľadať i odborníka, ktorý dokáže profesionálne posúdiť tvoj stav a navrhnúť ti, ako na diastázu opatrne. Profesionál ti dokáže navrhnúť riešenie, ktoré si tvoj stav presne vyžaduje. 

Príznaky diastázy: 

  • bolesti v spodnej časti chrbtice 
  • zlé držanie tela (najčastejším problémom je podsadená panva)
  • tráviace problémy v podobe častej zápchy a plynatosti 
  • po každom tehotenstve ostáva bruško stále viac vypuklé, a to i napriek pravidelnému cvičeniu a anaeróbnej aktivite 

Jednoduché samovyšetrenie diastázy môžeš skúsiť i doma. Ľahni si na chrbát a nohy pokrč v kolenách. Nahmataj si stred brucha a skús, koľko prstov sa do tejto medzery vojde. Daj si však pozor a pri vyšetrení nezatínaj brušné svaly ani nezdvíhaj hlavu (rovnako pri zdvíhaní hlavy dochádza k ovplyvneniu brušných svalov). Vyšetrenie by tak bolo skreslené a diastáza by sa ti javila menšia, ako v skutočnosti je. 

Ako na diastázu? Jednoduché cviky a rady ti dokážu pomôcť 

Ako som už naznačila vyššie, diastáza je dnes problémom, ktorý trápi mnoho žien. Rozhodne ti neodporúčam začať robiť stovky sedov a ľahov denne – v prípade diastázy je to naozaj zlý nápad. Skvelým krokom je zaradenie dychových cvičení, ktorých cieľom je posilniť hlboké svaly brucha a zároveň i svaly panvového dna (i tie sa postupom času u žien oslabujú, takže sa na ne zameraj čím skôr). Dôležité je totiž nielen technicky správne prevedenie cviku ale i samotné dýchanie.

Zapni si odber videí:

.

Vákuum

Jednoduchý cvik s dýchaním a vťahovaním brušného svalstva. Vákuum sa odporúča cvičiť ráno na lačno, kedy v tele ešte nemáme stravu, tým pádom je to jednoduchšie a príjemnejšie. Vákuum môžeš praktizovať v stoji, ale aj v ľahu na chrbte.

Príťahy nôh v ľahu

Stačí ti podložka a pár minút pre seba. Tvoje telo sa ti určite poďakuje. Tento cvik odporúčam v dvoch variantách. Pri prvej nechávame ruky na podložke vedľa tela, jedna noha mierne pokrčená položená na podložke a druhú priťahuješ čo najviac smerom k hlave. Následne prestriedaš nohy (viď na obrázku) . Druhá možnosť je s rukami za hlavou s lakťami ostro do strán a princíp je taký istý ako v prvej možnosti.

ako na diastázu

V niektorých prípadoch sa diastáza rieši operáciou, ale každá operácia v sebe nesie i riziká. Ak práve s riešením diastázy začínaš, zaujať ťa môže i taping – pomocou špeciálnych pások dôjde k stiahnutiu svalov tak, ako by mali byť za normálnych okolností. Tento spôsob môže pomôcť prinavrátiť brušné svaly do stavu, ako boli pred pôrodom.

Moja posledná rada na záver? Diastázu sa rozhodne neoplatí podceňovať. 

Ak sa chceš dozvedieť viac o cvičení doma, ako podporiť svalstvo, určite skús náš onlin kurz Cvič bez fitka: 7-dňový tréning na spaľovanie tukov.

Monika „Mony“ Dominová
  •  

Začni s našimi online kurzami ešte dnes

-85%
Novinka
-41%

Pozri si naše najnovšie články

{"cart_token":"","hash":"","cart_data":""}